mandag 12. mars 2018

Batch #94 - Hellcat brygget. En hel(l)vetes bryggedag av et Nøgne Ø - Dragonwort kit

Hadde egentlig tenkt et annet navn på denne, men etter en rimelig ille bryggedag, så synes jeg navnet Hellcat, etter Chrysler's Hemi motorer og som gjenspeiler litt mot motorolje, noe som dette brygget helt klart ser ut som, passet usedvanlig bra! Dette er et Nøgne Ø - Dragonwort kit som selvsagt baserer seg på originalen. Både versjon 1 og versjon 2 av originalen synes jeg hadde for mye krydder, men tanken min er å lagre denne lenge slik at kryddersmaken havner mer i bakgrunnen. Navnet Dragon kommer fra Estragon som heter Dragon på svensk. I tillegg er det stjerne anis og diverse annet krydder i denne.
Masse malt og stæsj.

Okei, jeg visste at jeg kom til å pushe grensene for hva meskekjelen kunne håndtere når 12 kilo (!) malt skulle oppi, men jeg har pratet med noen amerikanere om dette før og de mener at dette skal gå fint. Det er i grenseland, men det vil funke. Siden meskekjelen kun er 10 gallon (38 liter), så selv med tykk mesk (2,3 liter/kilo), så blir 26 liter meskevann og 12 kilo malt en rimelig full kjele.
Svart..helt svart.

Rimelig full meskekjele
Det ante meg dessverre allerede før jeg helte oppi malten at dette kom til å bli trøblete, men det var ikke pga. mengden. Dette kit'et kom ferdig kvernet og jeg så at dette var alt for fint malt opp for min Blichmann falskbunn. Det er en grunn til at jeg har anskaffet meg en maltkvern. Jeg la til 200 gram ris skall i håp om at jeg skulle unngå stuck mash, men nei...dette ble stuck mash i fra helvete. Vi snakker ikke om delvis tett her altså, det var helt potte tett. Klin umulig å få ut noe som helst fra kjelen, så jeg slo rett og slett og slo av resirkuleingen, satte på lokket, og lot den stå i 2 timer og meske i fred. Siden det er så mye malt og veske så pleier den og holde bra på temperaturen. Tok ikke noen nøyaktige målingen, men tror ikke det falt mye mer enn en grad i løpet av den tiden.

Men så da...noen utmesk var ikke mulig og jeg måtte jo få over vørteren til kok på noe vis, så ja...det var bare å løfte opp nesten 50 kilo full kjele og helle det over i to meskekar, slik at jeg kunne få rengjort falskbunnen. Selvsagt så gikk ikke dette smertefritt heller...noe bare måtte ut på gulvet. Svart og klissete varm vørter. Hææærlig..

Alt for fin kverning. Nesten som cement dette
Både på toppen av mesken og på falskbunnen var nesten en centimeter tykt cement aktig belegg av kornstøv som var helt tettpakket. Det var ALT for fint kvernet dette kit'et. Ikke bra. Uansett, så fikk jeg rengjort, helt tilbake mesken og fikk kjørt på med skyllevann og overført til kok. Her kom neste problem. Den ville rett og slett ikke koke. Jeg har et 3500 watts element som er litt overkill, men det er greit å ha mye guffe for å få kok raskt og så bruker jeg en effektregulator som jeg justerer ned til 80-85% for å få en fin rullende kok.  Denne gangen så kjørte jeg på 100% i lang tid før kok ble skikkelig "rullende" og jeg måtte sette ned effekten, sikkert over en time. Har ingen formening om hvorfor det ble sånn, men det føyer seg bare inn i problemene. Siden kok og avdamping ble så dårlig, så var det ikke annet å forvente enn at jeg måtte til med DME for å få opp SG.

"Watched pot never boils..."
Jeg hadde jo håpet at problemene var over når kok var ferdig, men neeiida. Det er jo mye krydder i dette kit'et, så selvsagt så måtte det tette seg under tapping. Blichmann Hopblock'en er ikke beregnet på denne typen krydder, så den gikk tett. Motstrømskjøleren er heller ikke beregnet på dette, så den gikk også tett. Om ikke det var nok, så gikk den store silen jeg har over meskekaret under tapping også tett! Er det virkelig mulig?? Seriously?

Kan bli heftig denne her.
Mørkebrunt skum etter tapping
Hvordan denne blir til slutt det aner jeg ikke. Det er vel heller tvilsomt at jeg prøver meg på denne igjen med det utstyret jeg har nå i hvertfall. OG ble på 1.106 mot en planlagt OG på 1.112, så helt på bærtur var det ikke. Nå skal det få gjære i 3 uker på 20 grader og så får vi se hvordan det blir.

Neste brygg blir antagelig et Duvel aktig strong golden ale med 4,5kg belgisk pilsner malt som jeg kverner selv. Snakk om kontraster..



 PS. her er hva Nøgne Ø selv skriver om Dragonwort versjon 2:

 11% alc/vol 28 IBU/ 40 ºP
First brewed: 17.11.2014 Batch #: 1308

In 2012 Edvard was challenged to brew something strong and dark. He took on this challenge and brewed an enormous imperial stout using 25% dark malt and 30% rye to be further aged on Armagnac barrels. The result was so luxurious that we simply had to brew it again! This 2016 edition of Dragonwort is the outstanding result of 48 hours of brewing, one kilo of malt per liter, and one year of maturation in bourbon barrels. Here at Nøgne Ø, we have a passion for bold and decadent stouts and this is certainly no exception!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar