tirsdag 6. mars 2018

Batch #93 - Det E Nu Bare Æ versjon 2 brygget

For første gang så har jeg brygget om kvelden, noe som var en nytt og litt interessant . Vanligvis så brygger jeg om formiddagen i helgene, gjerne på søndag så det var uvant å kunne ta seg en øl til bryggingen.

Enkel oppskrit
Med Øltid på pad'en
Uansett så har dette brygget ligget i løypa en stund. Dette er i utgangspunktet en Westvleteren 12 klone oppskrift, som jeg (som vanlig) har endret endel på. Målet er på ingen måte å komme i nærheten av Westy 12, men å lage en  egen Quad som skal bli best mulig. Den største endringen fra forrige versjon er at jeg nå bruker både belgisk pilsner og pale malt som jeg kverner selv. Har trua på at dette skal gi mer av den riktige smaken. I tillegg så har jeg endre litt på humlene: i første versjon så brukte jeg Brewers Gold, Halletauer Mittelfueh og Styrian Goldings. Hallentauer beholdt jeg mens de andre ble byttet med Tomahawk for en ren og fin bitterhet, og til slutt Bobek i stedet for Styrian Goldings.
Lys under mesking (kandi sukker tas i sent i kok)

Løsning med tri clamp foreløpig


I det første versjonen så justerte jeg bare PH når det kom til vannbehandling. Jeg vurderte lenge å bruke Chimay sin vannprofil denne gangen, men feiget ut og valgte nok en gang å bruke Gahr  Smith Garsen sin eminente tabell (ligger i medlems seksjonen hos Norbrygg). Som en siste endring så har jeg valgt en litt annen gjærings profil. I stedet for å starte på 20 grader og bare la den stige fritt, så har jeg denne gangen valgt å starte på 18 grader hvor jeg øker med 1 grad hver dag opp til 21 grader, og lar den gjære ut der. Det er mulig jeg får litt mindre estere på denne måten, men jeg føler jeg har bedre kontroll og at jeg kan gjenskape det samme miljøet senere hvis jeg ønsker. Jeg kan selvsagt øke gjæringstemperaturen neste gang hvis jeg ønsker det (18 til 23 grader f.eks).


Mangler noen tri clamp deler her. Skal være kran her i stedet.
Det ble en fin brygge økt med Øltid på paden. PH 5,7 var litt høyere enn forventet så jeg må ha gjort en regnefeil et sted. Stusset litt over den der, men meskingen gikk fint. Går jo gradvis over til tri clamps nå og det var deilig å slippe og tulle med priming av resirkulerings pumpen. Føler at jeg får bedre og jevnere resirkulering nå.

Legg til bildetekst
Kok gikk også helt greit. Det er jo en liten utfordring (synes jeg) når man bruker flytende kandis sukker når det gjelder om man er i rute i forhold til OG. Preboil var der den skulle men jeg hadde tydeligvis litt dårlig avdamping, for etter jeg hadde i kandis sukkeret siste 20 min så hadde jeg for lav SG. Fikk lagt til litt DME, så OG ble på 1.087 mot estimert 1.090. Greit nok
Tapping

Merket jeg var ganske sliten når klokken passerte 22.30 på kvelden etter en lang uke. Ved neste brygg skal jeg ha enda mer klart på forhånd slik at jeg kommer raskere i gang, men det var nå litt artig å brygge på kvelden også.
Tappet...bare rengjøringen igjen.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar