mandag 12. februar 2018

Ny batch, DBM #92 - En Plass i Solen (belgisk blonde, påskeøl). Første med ny maltkvern



Hadde egentlig så mye annet og drive med, men fristelsen på å få testet ut den nye maltkverna ble for stor. Har tenkt lenge på om jeg kunne få bedre effektivitet med å kverne maltet selv i stedet for å få Bryggselv til å gjøre det når jeg kjøper malt. De som har fulgt meg en stund vet at jeg har fått stadig større problemer med stuck mash som et resultat av at det har skjedd noe med kverningsgraden hos Bryggselv. Så i stedet for å prøve å finne ut hva som har skjedd hos Bryggselv og bruke masse tid og energi rundt dette så bestemte jeg meg vel egentlig når jeg så Espen Hansen i Øltid teste ut MonsterMill MM2 Pro, at NÅ var det på tide å ta saken i egne hender. Det hjalp selvsagt at Bryggselv hadde mølle og trakt på tilbud rett før jul også ;)


Jeg kjøpte ny meskespade fra Brewshop på nyåret og slang da med et ølkit i et svakt øyeblikk. En belgisk blonde som skal gå godtgjøre seg frem til påsken. Navnet, En Plass i Solen er ikke helt tilfeldig valgt her...
I fra Brewshop.no


Dette er en veldig enkel oppskrift, men 4kg pilsner malt, 3 poser med humle ( Northern Brewer, Styrian Goldings og Hersbrucker) og litt Mangrove Jacks M47 Belgian Abbey gjær. I tillegg så er det 2 poser med Candi Syrup Golden. Veldig greit å brygge på en søndags ettermiddag. Det er mulig jeg ble litt i overkant kreativ i vannjusteringen, for PH endte på 5,0, men kan jeg evt. heller komme tilbake til.

Litt overkill drill kansje?
Resultatet. Ble bra!
Kvernet maltet på 1,2mm, noe jeg har fått anbefalt av noen amerikanske venner. Blichmann utstyret er visst best i den litt grovere enden av skalaen. Første problem dukket  imidlertid opp allerede ved oppvarming av meskevannet. Resirkulerings pumpa stod bare og kaviterte (fikk ikke tømt den for luft), og ikke fikk jeg åpnet den heller. Satt helt bom fast. Hører nå at Brewshop kan ta inn Blichmann RipTide pumpen på bestilling for 2.598,-. Dette begynner å friste...veldig!


Blichmann RipTide



Uansett så løste jeg dette ved å flytte skyllevannspumpen til meskingen og så lot jeg resirk pumpen renne i varmt rent vann for å prøve å få ut vørter eller annet som måtte ha satt seg fast. Det hjalp nok til at jeg kunne bruke den som skyllevannspumpe...men noe galt er det definitivt med den så jeg må bare få åpnet den.


Klar og fin vørter
Klar vørter til kok
Bryggerommet og oppsettet av kjelene er midt i en mindre ombygning, så det var litt uvant denne gangen, men dette kommer det en egen post om. Bryggedagen gikk uansett veldig greit. Jeg var litt bekymret over en preboil på 1.036 når OG skulle bli på 1.052, men kandi sirupen fikset jo det glatt, så jeg ble rimelig overasket over en OG på 1.057 etter bare å ha fulgt oppskriften på et kit. Ikke noe stuck mash, men det er kansje ikke så rart med bare 4kg pilsner malt, men alikvel...vil egen kverning av malten øke effektiviteten såpass, så må jeg begynne å justere utstyrsprofilen i Beersmith. Dette skal uansett følges nøye med fremover. Håper og tror det blir endel brygging fremover. Mye spennende som er planlagt.
Golden Candi Syrup
Rotete foreløpig men skal gjøres om mye her..
Uansett, så var jeg en happy camper etter første test av MonsterMill MM2 Pro. Gjorde akkurat det den skulle den.


















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar