fredag 19. januar 2018

Litt tilbakeblikk på 2017 og status - Del 1

Selv om det fremdeles er litt laber aktivitet rundt bloggingen, så betyr det ikke at det ikke skjer noe i bryggeriet. Det skjer egentlig en god del om dagen, men før jeg kommer til det så tenkte jeg å ta et lite tilbakeblikk på hva som skjedde i 2017.


2017 var kansje ikke mitt beste år bryggemessig. Det ble kun 18 batcher i løpet av året, noe jeg synes er litt under der jeg har lyst til å være for å føle at jeg har flyt og kan lære i fra batch til batch.

Bryggene fordelte seg slik:
Stout
1
IPA
11
Bokk
111
Wit
1
Dubbel
1
Porter
1
Blonde
1
Pils
11
Lager
1
APA
11
Sur øl
1
Quad
1
Trippel
1

Av 18 batcher så var 13 forskjellige ølstiler! Det er nesten i overkant mye, men man kan lære mye av det også. 9 er mørke og 9 er lyse, noe jeg synes er bra. Omtrent halvparten er over 6% alkohol, og det er også helt greit.

Et lite problem er at jeg har lyst til å bli skikkelig godt på å brygge veldig gode belgiske øl (som jeg brygget mye av i 2016), og da må nok antallet av disse økes betraktelig, men her har jeg allerede tatt noen grep...som jeg kommer tilbake til. Jeg har også lyst til å jobbe mer med godt imperial stouts som kan lagres lenge, og der har jeg også noen planer. Ellers så har jeg også lyst til å ha noen faste favoritt øl på under 6% som jeg hele tiden kan ha på tapp, så det skal det jobbes litt med....og så skal jeg til enhver tid ha minst en surøl stående til gjæring, så det blir nok 1 surøl i året.

Så hvis jeg kan velge så håper jeg at bryggeråret 2018 ender opp noe som dette med ca. 24 batcher:

Stout
11
IPA
11111
Bokk
11
Dubbel
1
Porter
1
Blonde
111
Pils
11
Lager
1
APA
11
Sur øl
1
Quad
111
Trippel
1

Så hva var jeg mest fornøyd med i 2017:
- Synes jeg har fått bedre kontroll på vannjustering
- At jeg har kommet i gang med surøl
- Holdt endel forelesninger og ølsmakinger med veldig positive tilbakemeldinger

Hva var jeg mindre fornøyd med i 2017:
- Hektisk hverdag så mangel på tid til brygging (lite man få gjort noe med unntatt å utnytte tiden best mulig)
- Stadig mer problemer med stuck mash (her tas det grep)
- Det er veldig trangt om plassen i bryggeriet, så det er litt kronglete å brygge (her tas det grep)
- Hadde 2 brygg som var infisert (her tas det mange grep)
- At ikke det nye styreskapet ble ferdig (de siste delene er på vei)


Alt i alt så ble det en god del godt øl, men på en annen side så tror jeg forholdene i bryggeriet kan bli mye bedre og enklere, så får jeg til det så tror jeg det skal bli enklere å få til brygging litt oftere.

Stikkord for del 2 av oppsummeringen blir derfor:
Styreskap som kan fjernstyres, bedre utnyttelse av plassen i bryggeriet, Tri Clamps og glykol gjæringstanker
Sneak peak: litt testing før resten kommer..

Del 2 kommer veldig snart.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar