torsdag 21. desember 2017

Batch #89 - Tidløs v.3 tysk pilsner brygget.

Ble brygget for noen dager siden, så dette blir bare en kjapp blogg post om bryggingen.
Ikke så mange ingredienser i denne

Spot on PH
Var veldig fornøyd med versjon 1 av denne. Da brukte jeg litt av det "magiske" PH5.2 pulveret til vannjustering. Nei det er ikke magisk, jeg vil egentlig fraråde dette da det ikke på noen måte er sikkert at det passer i forhold til vannet ditt. Versjon 2 ble ikke så bra. Tror jeg justerte vannet alt for mye, så brygge ble veldig ubalansert.

Resirkulering av mesk

Nå i versjon 3 har jeg brukt Gahr sin vannjusterings tabell, som ligger innunder "De lille ekstra for medlemmer" på NorBrygg forumet, men er også lagt ut på Bryggselv.no sine blogg sider: https://www.bryggselv.no/blogg/vannjustering-en-innforing/

Som det skrives på begge stedene, så er ikke tabellen noen fasit, men heller en generell veiledning.
Jeg synes i hvertfall den virker fornuftig til dette brygget.

Fiin farge
Rimelig klar vørter når man fremdeles kan se HopBlocker ved oppkok
Bryggedagen gikk i hvertfall rimelig greit på skinner. Hadde bare stuck mash 1 gang. Hadde regnet litt feil på ris skall, men da jeg fikk rettet opp dette, så gikk alt på skinner igjen.

Kjørte 90 minutter mesk på 65,5 grader og 90 minutter kok, noe som resulterte i en OG på 1.051 mot estimert 1.050. Helt innafor.

Helt greit dette
Oksygen før pitching av gjær
Jeg lot ferdig vørter kjøles ned til 11 grader over natta, før gav vørteren 90 sekunder med oksygen og så rehydrerte jeg 2 pakker Saflager 34/70. Når jeg skriver dette så er gjæringen godt i gang:
https://www.brewstat.us/brew/2641/dbm-89-tidlos







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar