fredag 3. november 2017

Batch #87 - Stuck mash, stuck sparge, stuck...tapping. For en dag...

Det er noen dager siden denne ble brygget:

Blir bare bedre og bedre dette...

Ok, så jeg tenkte at min neste batch umulig kunne bli verre enn den forrige (batch #86)...vel så feil kan man ta.  Okei, så denne har "hele" 360 gram flaked oats, så jeg BURDE ha tenkt på ris skall, men denne gangen passet jeg på å ta bilde av kverningen til Bryggselv, og dette er ikke spesielt imponerende.
Dette her er IKKE bra kverning, Bryggselv

Det er vel bare et tidsspørsmål før jeg kaster inn håndkleet og kjøre meg en malt mølle...

Okei, så omtrent 5 minutter tok det før meskingen var tett. Helt tett! Så tette at det ikke var mulig å tappe av meskevannet til et gjæringskar engang. Prøvde å røre rudt i mesken og greier, men nop. Eneste mulighet var å helle fra meske kjelen over i et gjæringskar...20 liter meskevann + 7 kg malt = tungt.

Nesten som sement. Helt tett!
Mer "sement"
Fikk hakket løs "sementen" i fra falsk bunnen og satt i gang igjen. Resirkuleringen stoppet rundt hvert 5te minutt, så jeg mesket vel i rundt 2 timer....og så var det tid for tapping til kok og få skyllevann over mesken. Hva skjedde så? Det tettet seg til selvsagt...igjen og igjen *sukk* Klarte å få tappet litt og litt over i et gjæringskar, men masse graving og roting rundt i mesken. Aggg...

Ok, så preboil var alt for lav, men greit nok. Var bare å finne frem det jeg hadde av DME og gjøre seg klar. Selve kokingen gikk greit. Kokte i 120 minutter for å få opp SG litt,  men tappingen...tett igjen. Frøst gikk Hop Blockeren tett og så etterpå gikk silen (over gjæringskaret) helt tett.

Veldig kremete skum før hotbreak
Kandisirup D-45
Dette var visst ikke ment at det skulle bli noe brygg ut av dette. Men gav jeg opp når jeg først var kommet så langt? Åh neida. "Pumping" på slanger, risting og skraping av Hop Blocker i vørter som hold 95-ish grader...jadda. Fikk til slutt tappet rundt 19 liter vørter.

Mye trub
Rimelig tett sil
Dette for bare bli som det blir. Det står i hvertfall og gjærer ut fint nå på 21,5 grader. Mulig at denne bare går rett på fat (ikke flasker).

Håper det ikke blir for mange slike bryggedager fremover. Kan være ganske så de-motiverende.












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar